Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

Ajanvaraus

Varaa aikasi vastaanotolle!

Anatomian opetus

Täältä löydät tiedot tulevista kursseista!

 


Artikkelit

Lue kirjoituksia terveydestä!

 

 

Jooga-anatomian opetus

Lisätty 18.01.2015

Tarina ja tietoa anatomian opetuksesta Iyengar-joogaopettajakoulutuksen yhteydessä 2013-2014. Kuvassa jooga-anatomian opiskeluryhmä kuvattuna Iyengarjoogakeskus Studio Yaman tiloissa viimeisen anatomian viikonlopun päätteeksi.

 

Jooga-anatomian ryhmä 2013-2014Jooga-anatomian ryhmä 2013-2014

Kaikki alkoi syksyllä 2012, kun olin lounaalla yhteistyökumppanini Anneli Rautiaisen kanssa hänen vetämän joogatuntinsa jälkeen. Anneli pohti tulevan joogaopettajakoulutuksensa järjestämistä. Koska kyseessä on pitkä, useamman vuoden kestävä koulutus, mukaan oli saatava riittävästi sekä uusi anatomian opettaja. Kyselin, kuinka järjestelyt ovat sujuneet. Samassa hän ehdotti, että minä voisin tulla mukaan koulutukseen ja opettaa 90 tuntia perusanatomiaa tuleville joogaopettajille. Lupasin pohtia asiaa. Jo lounaan aikana ajatus alkoi houkutella. Seuraavan viikon aikana ajatus kypsyi ja päätin lähteä mukaan projektiin. Uusi Iyengar-joogaopettajakoulutus käynnistyi vuoden 2013 alussa ja anatomian opetus syksyllä 2013. 

Iyengar-jooga on hathajoogamuoto, jonka on kehittänyt intialainen B. K. S Iyengar (1918-2014). Tämä jalostettu hathajoogan muoto painottaa asanoiden eli asentojen tarkkaa linjaamista ja harjoituksen vaihtelevuutta ja pitkäjänteisyyttä. Lisää tietoa Iyengarjoogasta voi lukea lukea yhdistyksen sivuilta. Iyengar-joogaopettajakoulutus on sertifioitu ja se sisältää joogaharjoituksen lisäksi myös joogafilosofiaa ja anatomiaa sekä fysiologiaa, kokonaisuudessaan lähes 1000 tuntia opetusta. Minulla oli siis käsissäni mahdollisuus käyttää 90 tuntia uusien joogaopettajien kouluttamiseen parhaalla mahdollisella tavalla.

Minulle annettiin ohjeeksi, että anatomian opetuksen täytyy antaa vastaus 30:een loppukokeen kysymykseen. Koekysymykset käsittelivät tuki- ja liikuntaelimistön anatomiaa, kudosoppia, lihastasapainoa sekä jooga-asanoiden vaikutusta lihastasapainoon. Tein suurpiirteisen suunnitelman tuntijakoineen. 

90 tuntia jakautui 10 oppitunnin viikonlopuiksi puolentoista vuoden ajalle. Ensimmäisten 60 tunnin aikana ehdimme käydä läpi koko kehon tuki- ja liikuntaelinten anatomian ja niihin liittyviä tyypillisiä vaivoja sekä suurimman osan kudosopista. Vaikka koetin sisällyttää palpaatio- eli tunnusteluharjoituksia anatomian opetukseen, osa oppilaistani alkoi ensimmäisen kolmanneksen aikana jännittää, kuinka he ikinä oppisivat anatomiaa tai pääsisivät loppukokeesta läpi. Vakuutin, että ehtisimme kerrata asioita ja kannustin oppilaitani miettimään anatomiaa harjoitellessaan joogaa. Niin itsekin opin anatomian lisäksi kehotietoisuutta osteopatiakoulun aikana. Ensin istuimme anatomian tunnilla ja sen jälkeen treenasimme samalla miettien päivän tunteja. Toki oma opiskeluni oli päätoimista ja joogakoulutus on aikuisopetusta. Etuna joogaopettaksi opiskelevilla on, että heidän ainakin suositusten mukaan tulisi treenata useamman kerran viikossa, mielellään päivittäin. Ehkä yhden näistä viikoittaisista joogaharjoituksista voisi omistaa anatomialle? 

Opiskelijat olivat kuitenkin jännittyneitä vielä toisenkin kolmanneksen aikana keväällä 2014. Anatomia on kieltämättä laaja aihe. Halusin tästä huolimatta käydä suurimman osan tuki- ja liikuntaelinten rakenteista läpi, jotta ne iskostuvat vähintään syvälle oppilaitteni alitajuntaan. Näin ne olisi mahdollista muistaa sopivina hetkinä, tai viimeistään viimeisen kolmanneksen alkaessa kertauksineen. Sain myös mukavaa palautetta keväällä 2014, kun yksi oppilaistani oli osallistunut kuuluisan jooga-anatomian opettajan Ray Longin kurssille. Kurssin käytyään hän kertoi, että kurssilla oltiin käyty läpi aivan samoja asioita kuin minunkin luennoillani. Perusasiat anatomiassa ovat melko muuttumattomia. Uusia sovelluksia ja oivalluksia voidaan tehdä, kun perusteet ovat hallussa. 

Mekin siirryimme perusteista käytäntöön; oppilaani saivat toisen kolmanneksen jälkeen kesätehtäväksi kirjoittaa yhden asanan (eli jooga-asennon) auki anatomisesti. Tehtävässä piti kuvata millä liikesuunnilla asana tapahtuu, mitkä lihakset aktivoituvat, mitkä venyvät ja mitkä ovat asanan vaikutukset kehoon. Kaikki tehtävät käytiin läpi viimeisen syksyn aikana asana-workshopissa. Oppilaani toimivat vuorotellen mallina näyttäen asanan ja asana-anatomiaa käytiin läpi. Viikonloppu veti yhteen perusteoriaa anatomiasta sekä tyypilliset jooga-asanoissa tehtävät lihasaktivaatiot. Oli mielenkiintoista havaita, että lihasaktivaatiota käsiteltiin huomattavasti enemmän kuin venyviä lihaksia. Iyengarjooga on hyvin vahvistava harjoitus sillä lopullisissa asanoissa aktivoidaan lihaksia monipuolisesti vaikka ulkoa päin asento ei muutu. Joogatunneilla tästä puhutaan vastavoimien työskentelynä. Näin lihakset aktivoidaan isometriseen lihastyöhön, eli lihasta supistetaan pitäen se samassa asennossa niin, ettei lihaksen pituus muutu. Iyengarjooga ei siis ole pelkkää venyttelyä.

Syksyllä 2014 kävimme viimeisten workshoppien aikana läpi sidekudoksen anatomiaa ja Myersin lihas-sidekudosketjuja. Myersin ketjut koettiin hyödyllisiksi, sillä niihin pystyi helposti yhdistämään joogan. Tässä vaiheessa jo hyvin tietäväiset anatomian oppilaani pystyivät helposti kertomaan, mikä asana venytti ja mikä aktivoi kyseistä ketjua. Kun perusanatomia oli jo käyty läpi, ketjuissa yhdistyvät rakenteet olivat tuttuja. Viimeisen viikonlopun omistimme koekysymysten läpikäymiselle ja vaikka opiskelijoita edelleen jännitti, lopullinen koe meni hyvin koko ryhmällä.

Opin paljon tästä projektista; opettamisesta, anatomiasta ja erityisesti jooga-anatomiasta. Vaikka osteopatiakoulussa anatomia oli opetuksen ytimessä neljän vuoden ajan, löysin itsekin monia uusia yksityiskohtia. On hienoa oivaltaa, kuinka voimme linjaamalla kehoa antaa hengityksen virrata täydellisemmin kehossa. Itse ajattelen että harjoituksen myötä koko keho on enemmän elossa. Tämän kaltainen tietoinen harjoittelu herättää kehossa uusia tuntemuksia ja ajan kanssa myös muovaa kehoa tehokkaasti. Uusien tuntemusten ja oivallusten löytäminen tekee harjoittelusta kuin tutkimusmatkan itseen.